søndag den 30. september 2012

Strikket buksedragt til baby

Strikket buksedragt

Første buksedragt, jeg nogensinde har strikket.

Denne fine buksedragt, har jeg strikket til en venindes datter. Leger selv med ideen om at lave den samme buksedragt, hvis jeg engang får en lille baby igen. I kan tro at  jeg var fuldkommen skruk under al den tid, jeg strikkede den til hende <3
Opskriften til den skønne buksedragt (Der står ikke hvornår du skal skifte farve, jeg har bare improviseret med farve skiftet, med hovedreglen er, at det skal være ved Hver kant, dvs de første 8 cm af benene, og fra overgangen til færdig resultat blev det grå farve brugt igen) :



Retstrik = ret både frem og tilbage, 2 pinde = 1 rille.
Glatstrik = 1 p ret, 1 p vrang, når du strikker frem og tilbage.
Rib/ribstrik = Skiftevis retmasker og vrangmasker.
Garn: 100 (100) 150 g Hifa Kamgarn Huldra fra Hullesvåg.
Pinde: Nr. 2½ og 3.
Strikkefasthed: 28 m retstrik = 10 cm
Størrelse 0-3 (4-8) 9-12 måneder
Modellens mål: Hel længde 52 (57) 63 cm med opslaget nede.
Du begynder at strikke frem og tilbage nederst på benet. Slå 44 (46) 48 m op på pinde nr. 2½  til det ene ben og strik 8 cm rib 1 r, 1 vr.
Skift til pinde nr. 3 og retstrik. Tag ud jævnt fordelt til 68 (72) 76 m på 1.p.
Når arbejdet måler 16 (18) 20 cm, tager du 1 m ud i hver side på hver 4. p 4 gange (= 76 (80) 84) m). Luk af for 2, 1, 1, 1 m i hver side af arbejdet på hver 2. p (=66 (70) 74 m).
Strik et ben mere på samme måde. Sæt maskerne fra begge ben ind på samme p (= 132 (140) 148 m på pinden). Sørg for, at rillerne stemmer overens! Strik retstrik, til arbejdet måler 20 (22) 24 cm, målt fra skridtet. Skift til pinde nr. 2½. Luk af for 28 (24) 20 m jævnt fordelt på næste pind (=104 (116) 128 m).
Strik en overgang til bærestykket:
1. p: Strik vrang.
2. p: Strik ret.
3. p: Strik ret.
4. p: Strik vrang.
5. p: Strik ret.
Sæt et mærke i hver side af arbejdet (= 52 (58) 64 m på hhv. forstykket og bagstykket). Husk, at sømmen skal være midt bag! Fortsæt i glatstrik, men strik retstrik over 9 m på hver side af mærkerne = e alt 18 m i hver side. Når du har 2 riller i hver side, strikkes 1 p r. Luk løst af for 6 m på hver side af mærkerne i siderne = e alt 12 m i hver side.
Forstykke:
Fortsæt i glatstrik over forstykkets 40 (46) 52 m. De 3 m i siderne strikkes ret på alle p. Strik, til forstykket måler 5 (5½) 6 cm. Strik nu også de 26 (28) 30 midterste m r. Efter 4 p lukkes de 20 (22) 24 midterste m af fra vrangsiden.
Seler:
Du har 10 (12) 14 m til hver sele. Strik selerne sådan: De 3 første og 3 sidste m på p strikkes r på alle p. De midterste m strikkes i glatstrik. 4 (5) 6 vm. Strik 1 p r fra vrangsiden. 
Knaphul: Mindste størrelse: 1 knaphul midtpå sådan: Strik 4 m r, slå om, 2 r sammen, 4 r. De to andre størrelser: 2 knaphuller 2 m fra kanten sådan: Strik 2 m r, slå om, 2 r sammen, strik, til du har 4 m tilbage på p, slå om, 2 r sammen, strik 1 r. Strik 2 p r. Luk af.
Bagstykke:
Strikkes som forstykket, men strik 1 cm højere end forstykket, før du laver halskanten. Strik selerne va. 3 cm længere end forstykket, uden knaphuller. Slut af med 4 p retstrik.
Montering:
Sy først buksebenenes indersøm og sy derefter bukserne sammen bagpå. Sy rundt om knaphullet for at forstærke det, når du hæfter garnenden på selerne på forstykket. Sy knapper i. 

2 kommentarer:

  1. Hei Nino. Takk for hyggelig kommentar hos meg, og takk for at du vil følge bloggen min! Jeg ser du ikke har holdt på så lenge, og jeg tenker at flere burde få sett bloggen din som har stort potensiale. Du kommer herved inn på min bloggliste:-) Hilsen Siri

    SvarSlet
  2. Hej Siri.
    Tak skal du have din kommentar også, vil da også sige at din blog også er et dejligt sted, har idag kigget rundt i den .
    Og takker da også for, at du melder dig som en læser hos mig også :)

    SvarSlet